فيفي عبده تذود عن حياض الجيش المصري وتمدح السيسي في فيديو سبت فيه “الدين” للمعارضين ووجهت لهم كلاما بذيئا

0
338

فجأة تصدر هاشتاج “فيفي عبده” تويتر بسبب بثها فيديو دافعت فيه عن الجيش المصري وقائده الأعلى.

لم تكتف الراقصة المصرية الشهيرة بدفاعها عن الجيش والسيسي معا، بل صبت جام غضبها على المعارضين، وسبت دين أبوهم!!

الكاتب الصحفي عبد الناصر سلامة رئيس تحرير الأهرام الأسبق يبدو أن كلام فيفي الجارح آلمه، فكتب معلقا: “ياجماعة الخير اللي بتديروا المشهد، الله يهديكم، مصر فيها قوى ناعمة لا حصر لها، بعضهم يؤيدون هذه المرحلة بكل مساوئها، اعتمدوا عليهم في تحسين الصورة الحالية للنظام، لا يمكن أن يصل التدهور إلى حد الاستعانة بفيفي عبده، كفاية حمو بيكا، ناقص إيه تاني، الأمر أصبح محيراً، هل هو الغباء المستحكم، أم أنها حاجة في نفس يعقوب وعارفين بتعملوا إيه؟ لكن الصورة لدى الخارج أصبحت لا تسر عدو ولا حبيب”.

“مصري” علق على فيديو فيفي قائلا: “‏انتم مستغربين ليه ان اللى بيدافع عن النظام ‎فيفي عبده انتم فاكرين مين اللى هيدافع عنه يعنى شيخ جامع مثلا”.

https://twitter.com/i/status/1175962646434238471

إحدى الناشطات (مايا) علقت على فيديو فيفي قائلة: “‏ماليش دعوة بالكلام اللي قالته هي اصلآ كلامها كله جهل انا بس عايزة أعرف هي ليه لابسه نضارة شمس في أوضة النوم!!!!”.

أحد النشطاء (أحمد) علق على فيديو فيفي وكتب مغاضبا: “‏لازم ثورة بجد عشان نقضي علي كل المعرصيين اللي بيسرقوا الوطن ويطلعوا يشتمونا ، انتي يا معرصة يا #فيفي_عبده مش حاسه بالناس ولا الشعب، بتسافري وتأكلي احسن وطالعة تشتمينا، بتروحي بار وتهزي شويتين وبتاخدي مبالغ هائلة… لكن معظم الشعب بيشقي ويتعب عشان يحصل ع قوته يومه هو واولاده”.

حساب يحمل اسم  (سبأ) علق قائلا: ‏الأم المثالية فيفي عبده خرفت”.